Midtjyllands Lufthavn skal reducere omkostningerne. Det koster lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen jobbet, som han har varetaget siden 2016. Foto: Martin Ballund

Lufthavnen i Karup fyrer direktøren

For at reducere omkostningerne har bestyrelsen for Midtjyllands Lufthavn fyret lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen

KARUP Den vanskelige situation for Midtjyllands Lufthavn, der står uden operatør når DAT stopper flyvningen til København i begyndelsen af december, får nu konsekvenser for lufthavnens chef, Frans Bjørn-Thygesen. I en pressemeddelelse oplyser bestyrelsesformand for lufthavnen, Ulrik Wilbek, at man stopper samarbejdet med lufthavnschefen.

Beslutningen er et led i lufthavnens arbejde med at reducere udgifterne for at gøre det mere attraktivt for en ny operatør at flyve til og fra lufthavnen, når DAT og Midtjyllands Lufthavn afbryder samarbejdet med virkning fra den 9. december.

- Vi er i positive forhandlinger med interesserede operatører, men der er ingen tvivl om, at det er nødvendigt at reducere omkostningerne i Midtjyllands Lufthavn, hvis det skal være attraktivt for en ny operatør at overtage, når samarbejdet med DAT ophører. Det er baggrunden for beslutningen om at stoppe samarbejdet med Frans Bjørn-Thygesen og overlade det daglige ansvar for driften af Midtjyllands Lufthavn til trafikansvarlig Jakob Kronborg, siger Ulrik Wilbek i pressemeddelelsen.

Ser skidt ud uden ny operatør

Han takker samtidig Frans Bjørn-Thygesen for indsatsen i Midtjyllands Lufthavn, hvor han blev lufthavnschef i 2016.

- Frans Bjørn-Thygesen har arbejdet loyalt ud fra de målsætninger, som bestyrelsen for Midtjyllands Lufthavn har udpeget. Derfor vil jeg på bestyrelsens vegne takke ham for hans indsats og ønske ham alt godt fremover, siger Ulrik Wilbek.

Byrådsmedlem Martin Jakobsen (K), der sidder i lufthavnens bestyrelse for Silkeborg Kommune, erkender, at kommer der ikke en ny operatør til Midtjyllands Lufthavn nu, så ser det ret skidt ud.

Skal matche behov

- Det er en kæmpeudfordring, vi har, og kommer der ikke en løsning, så tror jeg, det er svært, fremover at få det årlige tilskud fra Silkeborg Kommune på godt en halv million kroner, siger Martin Jakobsen.

Han er ikke bekymret for den daglige drift efter, at der er sagt farvel til lufthavnens direktør. Det skal nok gå, mener han.

Og han er fuld af fortrøstning i forhold til de forhandlinger, der kører lige nu om en ny operatør.

- Det vigtigste er fortsat, at der kommer en daglig drift, der matcher behovet fra kunderne om morgenen og formiddagen samt eftermiddag og først på aftenen, siger Martin Jakobsen.

- Som det er nu, er det min personlige oplevelse fra eget brug, at lufthavnen i Karup ikke er fleksibel nok.