Ulrik Wilbek er i forhandlinger med en ny mulig aktør på lufthavnen i Karup.

Wilbek: Vi forhandler med ny operatør til lufthavnen

Midtjyllands Lufthavn kan få nyt liv fra årsskiftet, hvis forhandlinger med ny anonym operatør går igennem. Men lufthavnen har krav, der skal opfyldes

KARUP Ulrik Wilbek er positiv.

Borgmesteren i Viborg, der er formand for den kommunalt ejede Midtjyllands Lufthavn i Karup, fortæller, at man lige nu er i gang med forhandlinger om en ny operatør på flyruten mellem Karup og København.

Ulrik Wilbek fortæller, at forhandingerne blandt andet går på de betingelser, som den nye operatør i lufthavnen skal arbejde under.

Ønsker faste afgange

Det handler om, at tingene skal fungere på en anden måde, hvis erhvervslivet i Midt- og Vestjylland skal kunne anvende lufthavnen som et reelt tilbud.

- Vores behov er, at der er fly til lufthavnen i Karup. Og der skal være tre afgange fra Karup om morgenen og tre flyvninger til Karup om eftermiddagen, siger Ulrik Wilbek.

- Den fartplan skal der være alle hverdage fra mandag til fredag, så vi kan være en erhvervslufthavn,

Sådan har det ikke fungeret under DAT.

DAT har haft samme fly på forskellige destinationer i løbet af dagen, og det har givet en usikkerhed omkring flyafgange til Karup om eftermiddagen. Ulrik Wilbek vil ikke fortælle, hvem det er, Midtjyllands Lufthavn forhandler med.

Statstilskud

Steffen Damsgaard fra Landdistrikternes Fællesråd foreslår, at der kommer et statstilskud til lufthavnen i Karup - som der er det til Bornholm. Det er nødvendigt.

Ulrik Wilbek tager gerne imod et statstilskud, men med folketingsvalg lige nu, så kan den slags trække ud. Lufthavnens ejere må håndtere det selv til en begyndelse.

Det var i sidste uge, at det kom frem, at Danish Air Transport (DAT) indstiller sine flyvninger mellem Midtjyllands Lufthavn i Karup og Kastrup Lufthavn i København fra 9. december.

DAT kan ikke længere lave en god forretning i lufthavnen. Stigningen på energiprisen gjorde udslaget.

- DAT har fløjet til og fra Midtjyllands Lufthavn i mange år, og selvom vi nu har en slutdato på samarbejdet, er jeg ikke i tvivl om, at DAT vil fortsætte med at yde den sammen gode service som hidtil, indtil de stopper flyvningerne den 9. december, sagde Ulrik Wilbek, da nyheden kom frem.

Vil gerne se på DAT og SAS

Han siger til Midtjyllands Avis, at han ikke er afvisende overfor et nyt samarbejde med DAT på et andet tidspunkt - ligesom han også kan se SAS have fly på ruten. Men lige nu handler det om at få en aftale med en aktør, der sender fly fra Karup efter 9. december. Wilbek har en foreløbig deadline for forhandlingerne, der siger den 1. november.

Han fortæller, at lufthavnen er parat til at bygge en hangar på lufthavnen, der også vil kunne rumme jetfly fra private virksomheder, der flyver fra Karup.

- Men det er step 2. Lige nu handler det om step 1, hvor vi skal have fundet en ny aktør, siger Ulrik Wilbek.