Mandag morgen klokken syv fløj første DAT-fly mod København efter genåbningen. Foto: Martin Ballund
Midtjyllands Lufthavn er i gang igen
Mandag morgen fløj det første DAT-fly til København efter genåbningen af Midtjyllands Lufthavn
Mandag morgen klokken syv fløj første DAT-fly mod København efter genåbningen. Foto: Martin Ballund
Mandag morgen fløj det første DAT-fly til København efter genåbningen af Midtjyllands Lufthavn
17. april 2023, 08.33
KARUP Mandag morgen var første afgang efter genåbningen fra Karup til København med DATs ATR-42 fly med 46 sæder.
Flyet var dog ikke helt udsolgt fra start. Målet er dog også »kun« 30 passagerer i gennemsnit per afgang.
- Folk skal lige vænne sig til, at vi er i gang igen, og vi skal være gode til at sprede budskabet, siger Jakob Kronborg, der er ny lufthavnschef.
Allerede i sidste måned på et pressemøde om Midtjyllands Lufthavns genåbning gjorde formanden for Midtjyllands Lufthavn, Viborgs borgmester Ulrik Wilbek (V), det klart, at omkostningerne skal reduceres markant for at sikre økonomien i lufthavnen på langt sigt.
I forbindelse med den midlertidige lukning i december blev 22 ud af de 24 medarbejdere afskediget. 18 af de 22 er nu blevet genansat.
På pressemødet nævnte Ulrik Wilbek også, at man måske kunne se på security - om det var et område, der kunne spares på. Men her er der ikke blevet sparet.
- Bestyrelsen har kastet en masse bolde op i luften, og det har været min opgave at forsøge at gøre det mest optimale på den korte bane, siger Jakob Kronborg.
- De forslag, der blev lavet i forhold til security, gav ikke nok økonomisk. Det har bestyrelsen også nikket ja til, siger han.
I dag er der dobbelt så mange afgange som tidligere. Der er fire afgange fra både Karup og København fra mandag til og med torsdag. Fredag er der tre. Der flyves ikke i weekender og på helligdage.
- Flyafgangene ligger bedre til en bemanding. De ligger tættere på hinanden og på hverdage. Så vi sparer dermed weekendtillæg til de ansatte, ligesom der er mindre spildtid mellem afgangene, siger han. Medarbejderne får dog også mere at se til.
- Før havde en fast medarbejder en funktion. Opgaven løses ved siden af de andre funktioner, man har. Når der ikke er et fly, så skal medarbejderen måske ud og klippe hæk eller gøre rent. Vi optimerer, siger han.
Tillidsrepræsentant, Claus Jørgensen, fortæller, at han får lov til at blive efter en årrække som portør i lufthavnen. Det er han glad for. Andre er knap så heldige og må sige farvel til deres arbejdsplads gennem mange år.
- Det er altid trist, når det sker. Men det er desværre sådan det er, og alternativet var, at vi skulle lukke, siger han.
- Vi må bare klø på og forsøge at få vores hverdag igen. Vi skal være der 100 procent for kunderne, og det vil vi være, siger han.