SILKEBORG Det bliver tidligst fra 1. januar 2026, at Silkeborg Kommune stopper som medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup.

Det har et byrådsflertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Konservative, SF og Nye Borgerlige besluttet. Men intet er afgjort endeligt endnu.

Borgmester Helle Gade (S) foreslog nemlig på vegne af S, V, K og SF, at kommunen i løbet af det næste halve år følger udviklingen i Midtjyllands Lufthavns økonomi, før man igen drøfter ejerskabet af lufthavnen med henblik på en udtrædelse fra 1. januar 2026.

- Vi er en af ni kommuner, der i fællesskab ejer lufthavnen. I respekt for de andre otte ejere skal vi give dem god tid og mulighed for at forholde sig til lufthavnens fremtid, sagde Helle Gade.

Silkeborg Kommune ejer syv procent af lufthavnen. Helle Gade har derfor undersøgt, om andre af ejerkommunerne vil overtage Silkeborgs andel.

- Det kunne ingen af de andre kommuner umiddelbart se sig selv i, fortalte Helle Gade.

Så hurtig som muligt

Radikale Venstre foreslog i stedet, at kommunen inden årsskiftet skal opsige sit ejerskab af lufthavnen. Med et års opsigelse vil det betyde, at kommunen kan være ude af lufthavnen allerede fra 1. januar 2025.

- Vi ønsker at udtræde af Midtjyllands Lufthavn så hurtigt og så ordentligt som muligt. Der er jo lavet en kontrakt med en opsigelse på 12 måneder, der netop sikrer, at tingene kan foregå ordentligt, hvis vi beslutter at stoppe med at være medejer, sagde Luis da Silva Martins (R).

Radikale Venstre fik opbakning til sit forslag fra Enhedslisten, Nye Borgerlige og Thomas Tonsberg Schlie (V), men det blev stemt ned af resten af byrådet.

- Ingen af de andre kommuner har åbenbart lyst til at overtage vores ejerandel af lufthavnen. Det kan man så tænke lidt over. Lufthavnen kommer ud med et stort underskud i år, og man budgetterer også med et underskud til næste år. Lufthavnen er et stort, bundløst hul. Men der er ikke noget gæld i lufthavnen, så vi kan komme ud kvit og frit nu, og det skal vi benytte os af, sagde Jan Beck-Nielsen.

Men det argument lod flertallet sig ikke overtale af. Søren Kristensen (S) talte i stedet om, at Silkeborg Kommune har en forpligtigelse til at være med i fællesskabet med de andre ejerkommuner.

- Hvis vi skal lukke lufthavnen, skal det ske i enighed med de andre kommuner, sagde han.

Ikke ordentligt

Det store spørgsmål er så, om lufthavnens økonomi får det bedre. Steen Vindum (V) påpegede, at fra 2025 til 2030 foreslår regeringen at give lufthavnen et årligt tilskud på 10 millioner kroner. Det lod Jan Beck-Nielsen sig ikke imponere af.

- Hvad er det for et argument? Så er det bare den store fælleskasse, der er med til at finansiere et bundløst hul.

- Det er vanvittigt spil af offentlige penge, sagde Jan Beck-Nielsen.

Martin Jakobsen (K), der sidder i lufthavnens bestyrelse, lagde ikke skjul på, at lufthavnen gennemgår en turbulent periode.

- Men det er ikke ordentligt på nogen måde, hvis vi melder os ud pr. 1. januar 2025. Blandt andet fordi lufthavnens bestyrelse står overfor at skulle forhandle med skatteminister Jeppe Bruus (S) om, at luftfartsselskaber kan blive fritaget for at betale moms, forklarede Martin Jakobsen med henvisning til, at det kan gøre det mere attraktivt for private operatører at flyve til og fra Karup.

- Lykkes forhandlingerne ikke, og kommer lufthavnen til at stå uden operatør, er det mit indtryk, at ejerkommunerne vil lukke lufthavnen, sagde Martin Jakobsen.

Kommunens tilskud

Kommunens tilskud

Kommunens tilskud

Kommunens tilskud

Silkeborg Kommune betaler et årligt tilskud til Midtjyllands Lufthavn svarende til kommunens ejerandel på syv procent.

Ejerkommunerne har gennem årene foretaget løbende kapitalindskud i lufthavnen. I 2023 udgør det samlede indskud til lufthavnen ni millioner kroner fra de ni kommuner. Det samme gør sig gældende i 2024.

Heraf betaler Silkeborg Kommune et indskud på 630.000 kroner i år og igen i 2024.