Med den fortsatte samfunds-nedlukning udsætter DAT genåbningen af ruten fra Midtjyllands Lufthavn til den 12. april, men i lufthavnen håber man på, at det sker før. Foto: Martin Ballund

Genåbning af flyrute til København er udsat til april

DAT udsætter åbningen af ruten mellem Karup og København til den 12. april

KARUP Først på året lød meldingen, at DAT-ruten mellem Karup og København ville genåbne lige efter vinterferien, men med den fortsatte samfunds-nedlukning er det nu først muligt at booke billet fra den 12. april.

Direktøren for Midtjyllands Lufthavn, Frans Bjørn-Thygesen, forstår godt flyselskabets beslutning.

- Det er DAT, der afgør, hvornår der skal flyves igen, men der er jo ingen private flyselskaber, der ønsker at flyve, uden at der er økonomi i det, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Han tilføjer dog, at DAT og lufthavnen stort set kan åbne fra dag til dag. Hovedparten af passagererne er erhvervsfolk.

- Vi er enige med DAT om, at lige så snart samfundet åbner, og der kommer gang i erhvervslivet, så flyver vi igen. Så det kan godt være, at vi flyver før denne dato, siger han.

Lukket flere gange

Lufthavnen har været lukket flere gange i etaper siden marts sidste år. Lufthavnen fik sidste år støtte via en lufthavnspakke rettet mod mindre indenrigslufthavne. Pakken stoppede ved årsskiftet, og nu håber lufthavnen på hjælp i år. For øjeblikket har Dansk Industri og Dansk Luftfart møde med staten om yderlige støtte til lufthavnene.

- Vi har ingen flyvning og dermed ingen indtægter, men stadig udgifter, fortæller Frans Bjørn-Thygesen.

Lufthavnen får dog lønkompensation og kompensation for faste omkostninger. Men da lufthavnen i Karup normalt kører med underskud er der særlige fradragsbetingelser i beregningen af tilskud, så kompensationen dækker ikke de faktiske omkostninger. Lufthavnen får kun mindre beløb, ifølge Frans Bjørns- Thygesen.

Kommer igang

Han håber, at erhvervslivet kommer i gang inden længe. Og et digitalt coronapas, som viser, at man er vaccineret mod covid-19, hilser han velkomment.

- Men 20-30 procent af vores passagerer flyver videre fra København og ud i verden, og derfor er det vigtigt, at det er gyldigt i andre lande, siger han.