Efter sommerferien giver DAT og Midtjyllands Lufthavn den »fuld gas« med fire afgange fra Karup til København, fortæller lufthavnsdirektør, Frans Bjørn-Thygesen. Til gengæld er der indtil skole-sommerferien, hvor der holdes pause, kun to daglige afgange fra Midtjyllands Lufthavn. Foto: Martin Ballund

DAT dropper afgang i Karup midt på dagen

Flyselskabet DAT går fra tre til to afgange i Midtjyllands Lufthavn, men efter sommerferien »giver man den fuld gas« med fire afgange

LUFTHAVN Passagerer fra Midtjyllands Lufthavn til København har nu fået en daglig afgang mindre at vælge i mellem.

Flyselskabet DAT har besluttet at droppe middags-afgangen, så man nu kun kan komme af sted fra Karup til København om morgenen og sen eftermiddag.

DAT forklarer nedgangen med udfordringer med kapaciteten - de flyvemaskiner, som DAT har til rådighed skal fordeles mellem Midtjylland og de øvrige indenrigsflyvninger, de laver.

Lufthavnsdirektør i Karup, Frans Bjørn-Thygesen, tilføjer, at middagsafgangen ikke er erhvervspassagerernes foretrukne, og derfor er der ofte mange tomme sæder.

- Vi vil gerne have så meget flyvning som muligt, så vi kan servicere det midt- og vestjyske område. Så vi er kede af beslutningen, men vi kan også kan se det fra operatørens side - det skal være rentabelt, og det er det ikke midt på dagen for øjeblikket, siger han.

Frans-Bjørn Thygesen tilføjer, at ruten havde et godt efterår, hvor der var en genstart efter corona-nedlukningen.

- Vi kom hurtigt op på fire afgange og med en flot belægning takket være vores loyale erhvervskunder, forklarer han.

Januar er aldrig en af de bedste måneder, og det var den heller ikke i år. Samtidig vendte coronaen lidt tilbage, hvilket kunne ses på passagertallene. Frem mod vinterferien var der fly, der skulle til service, og DAT har, ifølge Frans Bjørn-Thygesen, været lidt »fodslæbende« med fly-programmet.

Lufthavnen vil nemlig gerne have flere morgenafgange, da de er eftertragtede, men ekstra afgange her kan altså ikke lade sig nu, da DAT er løbet tør for flyvemaskiner.

- Men vi har lavet en aftale med DAT om, at vi fra dag et efter sommerferien giver den fuld gas med fire afgange, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Da Ulrik Wilbek trådte til som ny formand fra årsskiftet, sagde han til Midtjyllands Avis, at bestyrelsen ønsker en stabil drift med et antal afgange, der giver mening.

- Hvor mange må vi kigge på, men ikke under fire rotationer i døgnet, sagde Ulrik Wilbek.

Ifølge Frans Bjørn-Thygesen arbejder ledelsen blandt andet også med den grønne dagsorden. Lufthavnens energiforbrug skal i 2024 være helt grøn, ligesom man går efter at lave en indenrigsrute ved hjælp af grønt flybrændstof i samarbejde med midt- og vestjyske samarbejdspartnere. Det skal i sidste ende være med til at give flere passagerer til lufthavnen.