Thilde B. drømmer selv om at blive pilot i forsvaret, og hun er klar til at begynde på selve uddannelsen. Hun er kommet igennem nåleøjet.

Svævefly er en genvej til at blive pilot

Thilde B. er konstabel i flyvevåbnet, og hun sidder i Air Control Wing i Karup. For nylig var hun i Herning for at lave et oplæg m Danish Air Cadets, der er et samarbejde mellem flyvevåbnet og Dansk Svæveflyve Union

SUNDS DANISH 17-ÅRIGE - Herning Svæveflyveklub inviterede for nylig interesserede til at høre nærmere om programmet Danish Air Cadets.

Air Cadets er målrettet unge mellem 13 og 23 år, der drømmer om at blive piloter i det danske flyvevåben.

Rasmus Bladtkramer fra Hammerum var en af de fire unge, der dukkede op for at høre nærmere.

Jeg synes, det er fedt at flyve svævefly herude. Jeg prøvede det for to uger siden for første gang, og så var der den her introdag. Jeg vil gerne være pilot, og jeg tænkte, at det var godt lige at startre ud med svæveflyvning, forklarer den unge mand, der på blot et par uger er blevet begejstret for svæveflyvning.

- Der er god udsigt, det giver et sug i maven, og jeg er ikke nervøs ved det.

En anden, der heller ikke er nervøs, er 23-årige Thilde B. - hun er i forsvaret, og må derfor ikke oplyse sit fulde navn, fortæller hun.

- Jeg elsker rutsjebaner og alt, der er vildt. Jeg hopper bare ud i tingene; »det gør vi bare, det hér«. Og svævefly er den vildeste rutsjebane. Man kan blive helt afhængig af det, forklarer hun.

Thilde B. er konstabel i flyvevåbnet, og hun sidder i Air Control Wing i Karup.

- I dag er jeg her for at lave et oplæg om Danish Air Cadets, der er et samarbejde mellem flyvevåbnet og Dansk Svæveflyve Union. Det er sat i gang for at få unge mennesker til at søge pilotuddannelsen, fortæller hun.

Thilde B. drømmer selv om at blive pilot i forsvaret, og hun er klar til at begynde på selve uddannelsen. Hun er kommet igennem nåleøjet.

- Jeg har bestået alle optagelsesprøverne, og vi er gået fra at være 700 ansøgere til, at der nu er 35. Air Cadets har været fundamentet for mig, og der bliver set godt på det. Det er fremmende for din mulighed for at blive pilot.

En god kammerat

Det går lidt op og ned med, hvor mange unge, der dukker op til disse arrangementer.

- Det varierer meget. Da jeg var til introdag for et år siden, var vi 10-12 stykker. Jeg startede for et år siden, og det er gået meget stærkt, siger Thilde B.

- Det, de har set - også inden Danish Air Cadets blev startet - er, at dem, der kommer fra svævefly, er kommet meget længere. Der er en højere del, der kommer igennem, for mange ting er genkendelige for os, i stedet for at du starter helt forfra. Du har en helt anden baggrund, når du kommer fra svævefly.

- Det vigtigste er håndelag, motivation og at være en god kammerat, og det er man nødt til at være, for i svæveflyvning kan man ikke klare sig alene. Der er fem i gang hele tiden på svæveflyvepladsen. Der er radio, en wirehenter, en på spillet, en til at montere wiren og nogen skal flyve flyet. Det er derfor, flyvevåbnet gerne vil have os, for vi er ikke bange for at lave noget, siger hun.

Fra det varme klubhus går turen ud til dér, hvor svæveflyene letter fra. Fotografen har nemlig takket ja til at prøve en tur.

Det blæser og er pivkoldt, så en del sætter sig forståeligt nok op i den bus, der agerer kommandocentral.

Ude ved flyene møder vi rutinerede Birgitte Ørskov. Hun har fløjet siden 1971. Hele familien flyver, og hendes søn, Rasmus Ørskov, blev faktisk verdensmester for tre år siden.

- For mit vedkommende er det fornemmelsen af at flyve. Hvis jeg kunne vælge, ville jeg være fugl. Jeg havde et år, hvor jeg ikke fløj, og jeg savnede det helt vildt, fortæller hun.

Og nu er det fotografens tur.

Svæveflyet accelerere voldsomt skråt op i luften, indtil det tilsyneladende står næsten stille under skyerne, hvorefter wiren frigøres.

Efter et par minutter lander flyet let og elegant 20 meter fra, hvor det lettede.