Motor Nogle betragter et bilsyn som en eksamen, hvor man kan være usikker på, om det mon går og hvor det blot handler om at bestå!</p

Men man bør betragte bilsynet som en mulighed for at forsikre sig selv og sin familie om, at man har en bil, der er forsvarlig at køre i. At køre rundt med rust i bærende elementer eller fejl i airbag er ikke godt, og det opdages i et syn.

Før din bil skal til syn kan du selv give den en grundig gennemgang, som ofte vil kunne spare dig for en ny syns-gennemgang. Gør du det i tide, kan du endda nå at udbedre dem selv uden at skulle ud i store værkstedsregninger.

1. Tjek lyset.

Det er en hyppig fejl, at der er defekte pærer. Så gå det grundigt igennem husk både baglys, tågelys og positionslys. Eventuelle pæreskift kan være bøvlede i moderne lygter, men internettet har masser af gode videoer med instruktioner.

2. Tjek slidbanen og dækkets friskhed.

Loven siger 1,6 mm mønster på dækket, men det kloge valg er at have mindst 3 mm. Husk også at tjekke dækgummiets friskhed. Et mørnet dæk er lige så skidt for vejgrebet som et nedslidt dæk.

3. Rust skal væk.

Lidt rust er ingen hindring for et syn det må der gerne være. Men rust på skærme eller andre steder, hvor det kan medføre skarpe kanter, er et no-go. Gå selv bilen efter og tjek.

På dagen

Varm bilen grundigt igennem. En driftsvarm motor betyder meget for udfaldet af synets måling af sodpartikler fra udstødningen. Særligt i vinterhalvåret. Har du en dieselbil, så skal du lige have omdrejningerne godt op et par gange, så alle urenheder i systemet blæses ud.