Erhverv Heartland med Anders Holch Povlsen i spidsen har onsdag annonceret et betinget opkøb af Midtjyllands Lufthavn fra de ni ejerkommuner. Prisen er 22,5 millioner kroner.
Avisen har bedt Heartlands kommunikationschef, Kasper Reggelsen, om at uddybe nogle væsentlige pointer fra dagens annoncering:
I pressemeddelelsen står der, at rutedriften mellem Karup og København vil opretholdes, så længe driften er rentabel - nu skriver I også selv, at der har været økonomiske udfordringer og skiftende operatører, netop fordi den ikke har været rentabel. Så hvad betyder det egentlig konkret, og hvor længe vil I give ruten til at vise det?
- At opretholde ruten mellem Karup og København er en forpligtelse, der følger med, og som vi også vil påtage os med henblik på at binde landet sammen, hvilket er afgørende for landets mindre, regionale lufthavne. Lufthavnen har været ejet i det kommunale fællesskab igennem seks årtier, hvor det er lykkedes at etablere og sikre vigtig infrastruktur ind og ud af Karup ad luftvejen. Vi har nu givet tilsagn om køb, og at opgaven overgår til os. Det er vi naturligvis ydmyge omkring, ligesom vi er stolte over at have fået ansvaret betroet. Vi har ingen intentioner om at lukke indenrigsruten. Siden efteråret 2023 har AIS Airlines fløjet på ruten, men vi vil som nævnt også indlede dialog med øvrige aktører, som eventuelt vil kunne varetage indenrigsruten.
- Hvis aftalen bliver endelig, vil Heartland gå ind i ejerskabet med en klar vision om at udvikle Midtjyllands Lufthavn som civil flyveplads. Det er korrekt, at passagertallene i Midtjyllands Lufthavn har haft en negativ udvikling, og det er måske ikke en nem opgave at give sig selv, men vi tror fuldt ud på potentialet, siger Kasper Reggelsen.
Der står også: »Herudover er der en række betingelser, der skal være opfyldt, hvis lufthavnen skal skifte ejer.« Hvad er det for nogle betingelser?
- Det er korrekt, at der er tale om en betinget aftale, hvor en række væsentlige forhold omkring virksomheden skal dokumenteres af de nuværende ejere, før handlen og aftalen er endelig.
- Som det bliver nævnt i pressemeddelelsen, omhandler det blandt andet, at Forsvaret skal godkende, at alle eksisterende lejeaftaler og øvrige aftaler, der er mellem Forsvaret og Midtjyllands Lufthavn, fortsætter, og at lufthavnens nuværende selskabsform omdannes fra A.M.B.A. til et aktieselskab, samt at et tilstødende areal på knap 78.000 kvadratmeter, som ejes af Viborg Kommune, kan medfølge i handlen. Aftalen er først endelig, når disse forhold er på plads. Det er naturligvis væsentligt at få pointeret det forbehold på nuværende tidspunkt, forklarer kommunikationschefen.
Det lyder som en investering i fremtiden og udviklingen af Midtjyllands Lufthavn - hvad er visionen for antallet af ruter om 5-10 år?
- Midtjyllands Lufthavn har en landingsbane, der gør det muligt at betjene større fly end de mindre fly, der flyver mellem Karup og København i dag. Lufthavnen har også faciliteter som terminalbygning og parkeringspladser, og det kommer vi til at se på, hvordan vi kan udnytte og videreudvikle, ligesom vi ønsker dialog med eksterne aktører, som kan se muligheder i ruter til og fra Karup.
- Strategien for, hvor lufthavnen skal være om 5 eller 10 år, er det for tidligt at tage hul på. Lige nu er vores fokus at afsøge muligheden for, om vi kan overtage ejerskabet i Midtjyllands Lufthavn, hvilket den betingede købsaftale også er et udtryk for, siger Kasper Reggelsen.