KARUP Der er fortsat rigelig med plads i Midtjyllands Lufthavn til at dække årets passagertal.
De nyeste tal fra Trafikstyrelsen viser, at der i alt fløj 863 passager til og fra lufthavnen i januar og februar i år. I de samme måneder sidste år var tallet 1006.
I alt fløj 8785 passagerer til og fra lufthavnen i Karup sidste år, og det dækker, ud over indenrigsruten, også private fly.
Det er det hollandske flyselskab, AIS Airlines, der siden efteråret 2023, har fløjet på ruten Karup-København med fly, som har plads til 19 passagerer.
Flest om morgenen
Der er ofte flest passagerer på morgenafgangen.
Passagertallene fra Trafikstyrelsen dækker, som nævnt, også private fly, som benytter sig af lufthavnen. De udgør lidt under halvdelen af de 863.
Dog skal det nævnes, at AIS første genoptog ruten efter nytår i midten af måneden, og i skolernes vinterferie blev der heller ikke fløjet.
Trække stikket
De generelt lave passagertal fik sidste år Silkeborg Kommune til at trække stikket, så de er ude som medejere fra årsskiftet 2025. Dermed er der kun otte ejerkommuner tilbage.
Til gengæld slipper kommunerne formentlig for at betale det samlede årlige driftstilskud på syv millioner kroner fra 2026.
Baggrunden for at trække kommunernes økonomiske stik, som lufthavnsbestyrelsen bakker op om, er den store økonomiske opbakning fra staten foreløbig frem til 2030.
Regeringen har således besluttet fra 2026 at give et fast årligt tilskud på 10 millioner kroner til Midtjyllands Lufthavn og andre regionale lufthavne.
Bestyrelsen oplyste efter et møde i slutningen af 2024, at den er ikke i tvivl om, at lufthavnen vil bestå fremadrettet.
Det begrundes ikke kun i regeringens faste tilskud på 10 millioner kroner årligt fra 2026. Udfordringer med moms fjernes nemlig på indenrigsruter, ligesom Midtjyllands Lufthavn har mulighed for at servicere rutetrafik og private jets med brændstof til markedspriser.
Bestyrelsesformand for lufthaven, Viborg-borgmester Ulrik Wilbek (V), har tidligere oplyst, at man er i forhandlinger med et nyt flyselskab, der har større fly.
Herudover arbejdes der på, at Forsvaret overtager terminalbygningen, og at der i stedet opføres en mindre terminalbygning til betjening af blandt andre erhvervskunder.
Der bygges dog kun nyt, hvis der er en indenrigsrute.
Lufthavnsbestyrelsen har fået en hensigtserklæring fra Forsvarets Ejendomsstyrelse om, at Forsvaret overtager bygningen første halvår af 2025, når næste delforlig af Forsvarsforliget gennemføres.
Midtjyllands Avis har kontaktet Ulrik Wilbek for at få en status på lufthavnens situation.
Han skriver tilbage, at der forhandles for øjeblikket, så der er ikke noget nyt at berette på den ene og anden front.
Hvad mener du?
Har du en kommentar eller en idé til en artikel, så er du velkommen til at kontakte mig på min mail [email protected]
