I ikke særlige venlige vendinger beklikker han i herværende avis min troværdighed som ansvarshavende redaktør på en række ugeaviser, der udkommer til i alt 74.000 husstande i det midt- og vestjyske. Jeg tager faktisk den opgave alvorligt, fordi vi som husstandsomdelte aviser har et ansvar for at levere - i ikke prioriteret rækkefølge - oplysning, information, underholdning, konstruktiv kritisk journalistik, debat. Og dermed være det kit, der får et lokalsamfund til at hænge sammen.

Vi er åben overfor kritik. Vi kan ikke gøre alting rigtig altid - modsat det prædikat Jens Erik Olsen gerne hæfter på sig selv som den ufejlbarlige. Men vi bestræber os på at komme både læsere og annoncører i møde. Og vi stiller gerne spalteplads til rådighed - også for læserbreve, som måtte være kritiske overfor f.eks. kommunen. Ligesom vi naturligvis også gerne skriver om de positive elementer i et lokalsamfund og i kommunen.

Vores mål er at overholde de presseetiske regler og god presseskik, hvilket f.eks. vil sige at en modpart i en sag, hvor der kritiseres, skal have lejlighed til et modargument.

I den konkrete sag har jeg følgende kommentarer:

Det undrer mig, at Viborg Stifts Folkeblad tilsyneladende ikke finder anledning til at lade mig kommentere et frontalangreb på mig. Den form for etik arbejder vi med på ugeaviserne.

- Jeg må rette Jens Erik Olsen: Ugeavisen Karup er ikke en reklameavis, men en ugeavis på lige fod med hundredvis af andre lokale ugeaviser.

Det møde, han omtaler vores Karup-redaktør skulle til, var aftalt til at være en snak med to personer. Der dukkede 5 op. Heriblandt Jens Erik Olsen, hvis rolle var uklar. Der var med andre ord tale om en interview-aftale på falske forudsætninger.

- Jeg er ikke som Olsen omtaler "almægtig". Jeg valgte som ansvarshavende at råde vores Karup-redaktion til ikke at fortsætte med sagen på de vilkår, vi var udsat for.

- Vi har tilbudt at bringe et læserbrev om sagen - hvilket man åbenbart ikke ønsker.

- Forunderligt at Olsen bringer sin kritik af os i Viborg Stifts Folkeblad - i stedet for at sætte den i ugeavisen. Men det passer måske ikke i hans strategi?

- At sige at jeg som redaktør skaffer artikler fra firmaer og bagefter sender annoncekonsulenter ud er noget forbistret sludder. Hvor er beviset for det?

- At kalde vores nye redaktørs klumme i avisen for "klam" og "hælden vand ud af ørerne" siger mere om Olsens sindelag end Birgitte Dyrbergs. Alle kan sikkert huske, at Olsen hellere ville bringe nøgne kvinder på side 6 i avisen - en ret speciel form for seriøs kritisk journalistik.

- De berørte parter i sagen - og det omfatter så vidt vi kan se ikke Olsen - er velkommen til at tage en snak med os. På de vilkår, at det naturligvis er redaktionen, der vinkler en sag og også henter kommentarer fra den angrebne part. Ligesom vi naturligvis forbeholder os retten til at stille kritiske spørgsmål til de parter, vi interviewer.