Jakob Kronborg har været med til op- og nedturene i Midtjyllands Lufthavn siden 2010. Nu er han ansat som lufthavnschef. Foto: Morten Hallstrøm

Jakob kender lufthavnen ud og ind

Jakob Kronborg fra Karup har været med til en del op- og nedture i Midtjyllands Lufthavn. Nu er han udnævnt som lufthavnschef, og han er fortrøstningsfuld, når det gælder lufthavnens fremtid

KARUP Viborgs borgmester, Ulrik Wilbek (V) og resten af bestyrelsen i Midtjyllands Lufthavn har fundet manden, der skal være med at føre den lokale lufthavn op i flyvehøjde efter fire måneders midlertidig lukning.

Det er den 42-årige Jakob Kronborg fra Karup, der er udnævnt som lufthavnschef i lufthavnen, der nu er i gang igen med indenrigsruten Karup-København og med flyselskabet DAT som operatør.

Han har i en periode under lukningen fungeret som daglig leder, hvor han blandt andet skulle tage stilling til de mange bolde, som bestyrelsen kastede op i luften som spareforslag.

Og han ved, hvad han snakker om. Jakob Kronborg, der har en kæreste og tre børn, har således været ansat i lufthavnen siden 2010 og er godt inde i driften, da han har arbejdet med mange af lufthavnens funktioner.

- Jeg er uddannet markedsøkonom og var ansat på kontor i messebranchen, hvor jeg sad med salg, rådgivning og booking. Branchen blev ramt af finanskrisen, og vi havde lige købt hus.

- Ad omveje fandt jeg ud af, at lufthavnen manglede personale, da flyselskabet Norwegian var kommet til som operatør. Jeg søgte og fik jobbet, fortæller Jakob Kronborg. Han startede på trafikkontoret i januar 2010 og checkede gæster ind og håndterede fly, primært rutetrafik.

- Jeg vidste ikke rigtigt, hvad jeg gik ind til. Der var nye arbejdstider og rutiner i forhold til det, jeg var vant til, og det skulle jeg lige vænne mig til.

- Men det var også spændende, siger Jakob Kronborg.

Dengang var der knap 40 ansatte - i dag er der 18. Der var også langt flere passagerer end i dag, og der var plads til både flyselskaberne Cimber og Norwegian. Og dog.

Allerede i 2011 stoppede Norwegian, og situationen blev usikker.

Cimber fortsatte, men passagertallet fladede ud og selskabet gik konkurs. I 2012 kom Norwegian tilbage, men det var med store fly og få afgange.

Det blev aldrig den store succes - i en kort periode forsøgte Norwegian at koncentrere sig om at sælge billetter i Karup, mens DAT lagde personale og fly til.

I 2014 overtog DAT det hele, og det er siden gået op og ned med passagertallet. Under corona var det helt skidt, og i december sidste år stoppede DAT med at flyve fra Karup.

Der skulle spares, og inden lukningen sparede man lufthavnschefen, Frans Bjørn-Thygesen, væk.

Siden 2014 har Jakob Kronborg været trafikchef med det daglige ansvar i afdelingen.

Sideløbende har han haft flere forskellige kasketter, blandt andet bestyrelsesmedlem og ansvaret for kontakten til myndighederne.

Efter Frans Bjørn-Thygesen blev opsagt fik Jakob Kronborg en henvendelse fra bestyrelsen.

- Bestyrelsen ville gerne have, at jeg var den daglige leder i en periode, indtil der kom en afklaring på lufthavnens fremtid. Det sagde jeg ja til.

- Og i denne periode havde jeg mulighed for at se, om det var noget, jeg var interesseret i. Ligesom bestyrelsen også kunne se, hvordan det fungerede, og bestyrelsen er så vendt tilbage og har sagt, at det vil de man gerne arbejde videre med. Og det vil jeg også gerne, siger han.

Jakob Kronborg erkender, at de seneste måneder frem mod den gode nyhed om, at lufthavnen var reddet, var en travl og hård periode.

- Jeg brugte de fleste kræfter på at tænke på, hvad der kunne gavne lufthavnen og os allesammen, siger han.

Jakob Kronborg er fortrøstningsfuld, selvom antallet af passagerer endnu ikke helt er, hvor det skal være. Målet er 30 passagerer per flyafgang i gennemsnit.

- Vi ligger lige under. Der er fornuftigt med passagerer på de populære afgange, mens vi gerne skal have fyldt mere op midt på dagen, siger han.

Det var med få ugers varsel, at lufthavnen og DAT kunne fortælle, at der ville blive fløjet igen.

- Mange folk havde måske allerede booket og planlagt en anden rejse eller rejseform. Og det rammer her i den første periode. Vi skal fortsat gøre opmærksomme på de gode flytider, og at vi er i gang igen. Og jeg er da også begyndt at se, at nogle af de »gamle« passagerer er begyndt at vende tilbage, siger Jakob Kronborg.