KARUP I marts mistede en 58-årig mandlig bilist fra Litauen livet i forbindelse med en trafikulykke i krydset Vallerbækvej-Sangildvej ved Karup.

Og i juni blev en kvinde fra Kjellerup kørt på sygehuset med smerter efter en sammenstød i samme kryds.

Nu har krydset været på dagsordenen i teknisk udvalg i Viborg Kommune.

Forvaltningen har lavet et projektforslag, der handler om at lave et nyt kryds med en forskudt vej og forbedre oversigtsforholdene. Sådan en løsning vurderes at koste 440.000 kroner.

Formanden for teknisk udvalg, Torsten Nielsen (DD) og resten af udvalget, vil gerne gøre noget ved krydset - når pengene er fundet.

- Intentionen om at gøre noget er god nok, men der er ikke penge i kassen, siger Torsten Nielsen.

Der er således flere farlige kryds i kommunen, der skal arbejdes med.

I forbindelse med krydset besluttede teknisk udvalg, at projektet indgår i en kommende dagsorden om prioritering af penge til arbejde afledt af Trafikplanen.

Det blev herudover besluttet, at forvaltningen skal undersøge muligheden for hastighedsnedsættelse omkring krydset.

- Spørger man de lokale, så er Vallerbæk en by. Vejen er smal, og der er huse ud til, hvor man må køre 80 kilometer i timen. Det er ikke den bedste cocktail. Så vi skal om vi ikke kan lave en hastighedsbegrænsning på 60 kilometer i timen, siger Torsten Nielsen.

Krydset Vallerbækvej-Sangildvej er et firbenet kryds (F-kryds) med begrænset oversigtsforhold. Forholdene i krydset kan forbedres ved sikring af nødvendige oversigtsarealer.

Generelt undgås det i dag at etablere nye F-kryds, da krydsudformningen kan give anledning til uheld. De krydsende trafikanter mellem de to sekundære veje kan være uopmærksom på trafikken på primærvejen, og køre direkte over krydset uden at orientere sig i krydset.

Dette forhold kan forbedres ved at ombygge krydset til to forsatte trebenet kryds (T-kryds). Det er bedst at venstre-forsætte krydsene med en afstand på 30-40 meter mellem sidevejene.

Hvis der er meget landbrugstrafik mellem de sekundære veje, vil der være et øget behov for højresvingsspor.

Hvad mener du?

Har du en kommentar eller en idé til en artikel, så er du velkommen til at kontakte mig på min mail [email protected]

Journalist