KARUP Borgmester H.C. Østerby (S) i Holstebro Kommune, tidligere formand for Midtjyllands Lufthavn, er bekymret for lufthavnens fremtid.

Lufthavnen afskedigede tirsdag sine ansatte for at være på den sikre side. For 8. december sender flyoperatør DAT sidste fly mod København, 9. december er der ikke fly fra Karup mere - lige nu i hver fald.

Formand for lufthavnen, Ulrik Wilbek (V), forhandler fortsat med en mulig operatør. Og han er under pres, mener H.C. Østerby.

- Lufthavnen er udfordret her og nu. Med sidste afgang 8. december må der ikke gå for lang tid før, der findes en løsning. Ellers finder lufthavnens brugere jo andre veje, siger H.C. Østerby.

- Der skal findes en løsning i år, ellers bliver jeg meget bekymret. Men der er jo ikke nogen, der forestiller sig, at man lige kan trylle en ny operatør frem. Operatørerne er også ramt af corona.

H.C. Østerby siger, at lufthavnen før corona var i gang med at finde en operatør nummer to til lufthavnen, så DAT kunne få konkurrence. Men så kom corona og nedlagde reelt lufthavnen i to år.

H.C. Østerby erkender, at lufthavnen har haft det svært i nogle år, og at afgangene til og fra Karup har været for dårligt placeret og for få. Men han håber, at lufthavnen overlever. For en lukning af lufthavnen vil gøre Midt- og Vestjylland mere isoleret i forhold til resten af Dannark, når det gælder en hurtigt adgang til København.

Det regionale erhvervsliv beklager den situation, som lufthavnen er i lige nu.

SAS ville være godt

Rasmus Niebuhr fra Niebuhr Gears i Ikast siger, at virksomheden ikke bruger lufthavnen så ofte; man flyver oftest direkte ud i verden fra Billund, men man har altså glæde af Midtjyllands Lufthavn. At miste den vil være et savn.

Men Rasmus Niebuhr understeger samtdig et problem med lufthavnens betjening af København.

Det er, at man skal tjekke bagage og sig selv ind en ekstra gang for at kunne rejse videre fra hovedstaden, fordi der ikke er et samarbejde mellem DAT og andre aktører.

- Hvis SAS kom ind i Karup, så kunne det være spændende. Det ville åbne mulighederne på en helt anden måde, siger Rasmus Niebuhr.

Mere fokus på erhvervsliv

Jens Poulsen, CEO for DK Company i Ikast, mener også, at et tab af Midtjyllands Lufthavn vil være skidt.

- Det vil på alle måder være trist, siger Jens Poulsen, der mener, at der må være potentiale i lufthavnen.

Han mener, at lufthavnen og en flyoperatør bør have mere fokus på brugerne, når der placeres afgange fra Karup og København. Men lukker lufthavnen, er det skidt.

- Så vil Herning, Ikast og Holstebro være langt væk fra en ordentlig indenrigsbetjening fra eksempelvis lufthavnen i Aalborg.

Jens Poulsen mener også, at en betjening af lufthavnen i Karup af en ny operatør bør imødekomme erhvervslivets behov.

Direktionssekretær Inge Andersen fra Egetæpper i Herning siger også, at en lukning af lufthavnen har betydning for virksomhedens arbejde, fordi man via ruten til København kommer videre ud i verden. Det har man behov for - ligesom man har brug for afgange kun til København. Men igen - afgange skal være placeret på de rigtige tidspunkter. For ellers kan man lige så godt køre selv eller tage toget.