Karup Torsdag holdt regeringen pressemøde om et forslag til en mere grøn flytrafik.
Her kom det blandt andet frem, at der bliver sat penge af til landets mindste lufthavne: Midtjyllands Lufthavn, Esbjerg Lufthavn, Sønderborg Lufthavn og Bornholms Lufthavn.
De er vigtige for erhvervslivet og sammenhængskraften, forklarede transportminister Thomas Danielsen (V).
- De har ikke samme mulighed som de større lufthavne for at sikre finansiering, der er nødvendig for den grønne omstilling og grønne indenrigsruter, sagde han.
Havde ikke forventet det
Det var en nyhed, som lufthavnschef i Midtjyllands Lufthavn, Jakob Kronborg, fik overbragt onsdag aften - uden dog at kende til det i detaljer.
- Det er selvfølgelig meget positivt. Det er det, vi har efterspurgt, for det er en opgave, der er svær at løfte, siger han og understreger, at han stadig er ved at finde ud af, hvad det egentlig kommer til at betyde.
Selvom lufthavnen havde efterspurgt flere støttekroner, havde Jakob Kronborg dog ikke forventet, at lufthavnen ville få penge i denne omgang.
- Personligt havde jeg ikke forventet det i den her forbindelse, så det er uventet, men en positiv overraskelse, siger lufthavnschefen.
Grøn indenrigsrute på vej
Pengene til lufthavnen komme fra en ny flyafgift på gennemsnitligt 100 kroner pr. passager. Afgiften vil indbringe 1,2 milliarder kroner. Ifølge regeringsgrundlaget skal indtægterne fra afgiften blandt andet bruges på en grøn omstilling af luftfarten.
Regeringen vil skubbe på at få skabt grønne løsninger, der skal muliggøre grønne flyvninger, lød det på pressemødet fra Thomas Danielsen.
- Vi vil sende en grøn indenrigsrute i udbud, så den er på vingerne om to år. Det vil bane vejen for helt grøn indenrigsflyvning i 2030, sagde han.
Godt for sammenhængskraften
Pengene til de mindre lufthavne får ros fra Landdistrikternes Fællesråd.
- Det er helt afgørende for erhvervslivet, turismen og befolkningen lokalt, at der er mulighed for at flyve indenrigs mellem landsdelene. Derfor glæder det os, at regeringen vil tildele de regionale lufthavne cirka 50 millioner kroner årligt fra 2025 til 2030, hvilket er 30 millioner kroner mere årligt end i dag, udtaler formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:
- Vi håber, at den grønne omstilling af indenrigsluftfarten kan ske på en måde, så indenrigslufthavnene kan opretholdes. Det er vigtigt for at binde Danmark bedre sammen og skabe et grønnere Danmark i geografisk balance.
Landdistrikternes Fællesråd har tidligere fremhævet vigtigheden af at holde hånden under indenrigsluftfarten i Danmark.
- Det kan have store konsekvenser for sammenhængskraften og for erhvervsudviklingen, jobskabelsen og bosætningen, når dele af indenrigsluftfarten lider et knæk. Derfor er det positivt, at man investerer i de regionale lufthavne samtidig med, at man har fokus på den grønne omstilling, siger Steffen Damsgaard.
Undring over ældrecheck
Der er til gengæld andre områder af regeringens udspil, der bliver taget mindre positivt imod.
Afgiften møder kritik fra landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, fordi den ikke udelukkende bliver ført tilbage til branchens grønne omstilling, men blandt andet også bliver brugt på at finansiere en forhøjet ældrecheck.
- Grønne afgifter skal gå til grøn omstilling af luftfarten. Det er både det rigtige at gøre for klimaet og også for flypassagererne, der med rette kan forvente, at den ekstra grønne betaling til flybilletten også gør rejsen grønnere. Det er desværre bare ikke tilfældet med passagerafgiften. Her betaler flyrejsende for at finansiere ældrechecken. Det er altså en velfærdsskat - ikke en grøn afgift, siger Lars Sandahl Sørensen, der er administrerende direktør i Dansk Industri og fortsætter:
- Ældrechecken har intet med grøn omstilling at gøre, og desuden lever regeringens finansiering af den heller ikke op til regeringsgrundlaget, hvor der står, at provenuet fra grønne afgifter skal føres tilbage til branchen.