SILKEBORG Byrådsmedlem i Silkeborg, Martin Jakobsen (K), der også er medlem af bestyrelsen for Midtjyllands Lufthavn, forstår godt, at Viborg-borgmester og lufthavnsformand, Ulrik Wilbek (V), undrer sig over, at Silkeborg har valgt at droppe medejerskabet af lufthavnen per 1. januar 2026.

Wilbeks undren skal ses i lyset af, at ejerkommunerne, som udgangspunkt, ikke skal betale et driftstilskud på sammenlagt syv millioner kroner fra 2026, da regeringen vil give 10 millioner kroner årligt.

De 10 millioner kroner vil, sammen med de indtægter, som lufthavnen forventer at få i hus, være tilstrækkeligt til, at lufthavnen kan drives udgiftsneutralt for ejerkommunerne, lyder det.

Ifølge Martin Jakobsen vidste Silkeborg Kommune godt, at ejerkommunerne ikke skal betale fra 2026, da et flertal i byrådet i Silkeborg besluttede at udtræde.

Han undlod selv at stemme, da punktet var i byrådet.

- Jeg undrer mig også. Det giver ikke mening, at vi har en forvaltning i Silkeborg, der skal lave en sag, som kommer til at ske under alle omstændigheder. Det er spild af ressourcer, siger han.

Han tror, det handler om, at byrådet har brug for at vise handlekraft og sende et signal til borgerne.

Forkerte vej

Silkeborgs borgmester Helle Gade (S) bekræfter, at det længe har været kendt viden for hende og byrådskollegaer, at regeringen vil give 10 millioner kroner fra 2026, og at kommunerne dermed slipper for at betale driftstilskud.

Hun afviser, at beslutningen om at træde ud handler om at vise handlekraft. Det drejer sig først og fremmest om, at Silkeborg som kommune ikke vil eje en lufthavn, når udviklingen går den forkerte vej.

- Det giver ikke mening, at vi skal være del af en lufthavn, der ikke bliver brugt ret meget. Lufthavnen genererer ikke flere arbejdspladser eller flere flyafgange.

- Det kan godt være man undrer sig over, at Silkeborg ikke vil være en del af det. Men hvorfor være en del af et ejerskab, hvis man ikke har et forhold til det, siger Helle Gade.

Ingen forskel

For byrådsmedlem Steen Vindum (V) gør det ikke den store forskel i forhold til beslutningen om at melde sig ud, at kommunerne som udgangspunkt slipper for at betale driftstilskud fra 2026.

Der vil som medejer altid være en risiko for at skulle betale, hvis lufthavnen på et tidspunkt kommer til at mangle penge, da pengene skal findes et eller andet sted, mener han.

- Men hvis jeg skal være helt ærlig, så kunne vores måde at gå ud af det på, godt være en smule mere elegant. Men nu er beslutningen truffet. Hvis der er en lufthavn i Karup i fremtiden, så er den også til gavn for Silkeborg Kommunes borgere.

- Men hvis ingen af kommunerne bidrager til økonomien fra 2026, så er der jo ikke meget drama i det, siger Steen Vindum.

Ulrik Wilbek vil ikke love, at indenrigsruten fortsætter, men han fastholder, at der altid vil være en lufthavn til at betjene eksempelvis Forsvaret og folk, der skal spille fodboldkampe. Det bliver bare i mindre skala.

- Og så bliver det måske uden ejerkommunerne og med andre ejerforhold, siger Ulrik Wilbek.

Hvad mener du?

Har du en kommentar eller en idé til en artikel, så er du velkommen til at kontakte mig på min mail [email protected]

Journalist